Teatteri

Hauskuus pilaa byrokratian

Esitystalous 2 ei saa nauramaan tai tulistumaan. Virkamiehistä on niin helppo tehdä komediaa, että jos teokseen haluaa kriittisyyttä, olisi kenties tehokkaampaa välttää hauskuutta.

(Kuva: Stefan Bremer, Espoon kaupunginteatteri)

(Kuva: Stefan Bremer, Espoon kaupunginteatteri)

Esseisti Timo Hännikäinen kirjoittaa osuvasti, että todellisuudella on taipumus olla aina karrikoidumpaa kuin paraskaan fiktio. Siksi yhteiskuntaa kommentoivalla taiteella on poikkeuksellinen riski kurvata yleistysten kautta latteuksien tasolle.

Pahimpia ovat komediat, sillä ne elävät jo lähtökohtaisesti karikatyyreistä. Mitä kärjistetymmät ja yksinkertaisemmat nämä karikatyyrit ovat, sitä helpompi niille on kirjoittaa latteaa ja katsojaa aliarvioivaa huumoria. Kysykää vaikka Kummelilta.

Siksi Espoon kaupunginteatterin ja Juha Jokelan Esitystalous 2 on lähempänä sketsiviihdettä kuin yhteiskuntakritiikkiä. Byrokraatit ja konsulttikulttuuri ovat mitä helpoin maali nälvinnälle. Ajatuksen näytelmäkirjailijasta kehittämässä brändiä kaupungille, johon nähden jopa Lahdella on vetävä identiteetti, pitäisi huvittaa jo teatterin nettisivuilta luettuna.

Kun hauskasta edes vihjaillaan, siitä tulee yhtäkkiä velvollisuus.

Kuten Suomessa turhan usein tapahtuu, näyttelijäkaartin nimekkyys on kääntäen verrannollinen yleisölle asetetun riman korkeuteen. Kun Esitystaloudessa lavalla ovat muun muassa Tommi Korpela, Martti Suosalo, Ylermi Rajamaa ja Ria Kataja, on harmillisen helppo olettaa, mitä saa.

Näytelmän hahmokavalkadi, Espoon brändityöryhmä jargontiedottajasta ja kiristävästi hymyilevästä kokoomusmammasta kuivakkaan akateemikkoon ja alfauroilevaan yrittäjäpamppuun koostuvat suomalaisen sketsiviihteen varastotavarasta.

Espoolaisperspektiivistä kokemus oli todennäköisesti yhdistävä, sillä Espoon identiteettikriisin on helppo kuvitella asettuvan elimelliseksi osaksi espoolaisidentiteettiä. Jos tätä ulottuvuutta ei ollut, Esitystalous 2 oli kuin kalastaisi akvaariossa dynamiitillä.

Toisin kuin erinomaisesti komediaelementtejä ja yhteiskunnallisesta raivoa yhdistävät Ryhmäteatterin Eduskunta-näytelmät, Esitystalous 2 tuntui valmiiden ideoiden kärjistämiseltä. Näytelmälle oli tärkeintä, että sen yleisö tietäisi jatkuvasti, minkä pitäisi olla hauskaa. Hauskuus oli priorisoitu kauas yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edelle.

Siksi Esitystalous 2 oli vähän kuin olisi tuijottanut keskinkertaista mutta liikkuvaa pilapiirrosta päälle kolmen tunnin ajan.

Jos työryhmä olisi toteuttanut Esitystalouden käänteisessä prioriteettijärjestyksessä, sillä olisi tietysti ollut mahdollisuudet vaikka mihin.

Virkamiehet, työryhmät ja Powerpoint-slaidit ovat esimerkki tylsyydestä vaarallisimmassa mahdollisessa muodossaan. Eikä tarvitse juuri kärjistää väittääkseen, että nykymuotoinen suomalainen byrokratia on ylenpalttisessa kuivakkuudessaan koko yhteiskunnan jarru.

Kuinka paljon Esitystalous 2 olisi ravistellut, jos se olisi sketsiviihteen ja niminäyttelijöiden sijaan ollut tahallisen, mutta realistisen puuduttava konsulttiluento päätöksenteosta ja brändityöryhmistä?

Ei karrikoituja hahmostereotyyppejä.

Ei mitään ilmeisellä tavalla hauskaa.

Sen sijaan vaikka Arialin kaltaisella järjestelmäfontilla tuhrittuja slaideja tahtotiloista ja tehtäväorganisaatioista, sinnepäin istuvia pikkutakkeja ja optimistista kehitysjargonia konseptoituna muotoon, joka pakenee hauskuutta tehokkaammin kuin sisältöä.

Kuinka paljon Esitystalous 2 olisi ravistellut, jos se olisi ollut näytelmä jonka jälkeen – tai parhaimmillaan kesken – katsoja marssii ulos teatterista miettien: ”jumalauta, miksi ne käyttävät aikaansa ja minun rahojani tähän”?

2 thoughts on “Hauskuus pilaa byrokratian

  1. Valitettavasti Espoolaisen näkökulmasta koko näytelmä näytti ulkopaikkakuntalaisen tekemältä. Espoota ei tunnettu edes maantieteellisesti. Tartuttiin muutamaan aiheeseen ja ei tuotu mitään uutta. Esitystalous 2 oli vain varjo edeltäjänsä rinnalla. Juha Jokelasta on tullut tylsä lavastetekniikalla kikkaileva ohjaaja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s