Mestarikurssi

Pisan tornin varjossa

Herrajumala, Suomi on pudonnut Pisa-tutkimuksen kärjestä! Ensijärkytyksen jälkeen voisi hiukan pohtia, millaisia eväitä Suomen koululaitos lapsille tarjoaa. Ja mitä tekemistä kulttuurilla on tämän kanssa. 

Juttelin menneenä viikonloppuna erään keskipohjalaisen kunnanvaltuutetun kanssa. Kyseisen kunnan talous on siinä jamassa, että budjetista tiristetään ensi vuonna pois kaikki mikä suinkin voidaan. Tämä koskee luonnollisesti myös kouluja, joissa esimerkiksi kaikesta kulttuuriohjelmasta luovutaan. Siis ei taikuriesityksiä, alueteatteria tai konserttivierailuja.

Peruskouluissa opetetaan taito- ja taideaineita muutama tunti viikossa. Monissa kunnissa ryhmäkoot ovat taloudellisten reunaehtojen takia suuret. Ja jos niitä viittä kitaraa, joissa vielä on kielet, jonottaa 25 oppilasta, voi miettiä, millaisen kosketuksen oppilas koulussa taiteeseen saa. Koulujen eriarvoistuminen ei tapahdu vain maaseudun ja kasvukeskusten välillä, vaan näkyy jopa eri kaupunginosien välillä.

Viime viikolla uutisoitiin, että Suomi on pudonnut Pisa-tutkimuksen kärjestä. Hannu Laaksola arvioi 29.11. ilmestyneessä Opettaja-lehdessä keskeisimmiksi syiksi tähän sen, että huoltajien arvostus koulua kohtaan ja nuorten kiinnostus koulunkäyntiin ovat laskeneet. Mistähän kummasta se voisi johtua?

Kun tuntikehys vedetään minimiin, koulussa voidaan opettaa vain se, mikä on pakollista. Tämä näkyy teoriapainotteisuutena ja vaikuttaa sekä opettajien että oppilaiden kouluviihtyvyyteen. Ja on hirvittävän tärkeää, että koulussa viihtyy. Sillä oikeastaan tärkeimmät asiat, mitä lapsen peruskoulussa pitäisi saavuttaa, ovat sosiaalisten taitojen oppiminen ja itsetuntemuksen ja oppimiskäsityksen muotoutuminen. Tässä taito- ja taideaineilla on merkittävä osa. Taide vaikuttaa positiivisesti kaikkeen oppimiseen, ja tiedetään mm. että matemaattinen ja musiikillinen lahjakkuus linkittyvät usein toisiinsa. Lisäksi kulttuuri tukee omaehtoista tekemistä ja luovuutta, jota nykyajan työelämässä nimenomaan tarvitaan.

Uutta tuntijakoa valmistellut työryhmä antoi keväällä 2012 esityksen, joka mm. Suomen vanhempainliiton kannanoton mukaan ei ole tarpeeksi rohkea. Ei uskalleta puhua isoista asioista. Tarjoaako meidän koulujärjestelmämme todella eväät, joilla lapset ja nuoret pärjäävät tässä yhteiskunnassa?

Visioin nyt hiukan. Kuvitelkaa koulua, joka toimisi moniammatillisen yhteistyön pohjalta. Tavallisten opetustuntien lisäksi opetusohjelmaan kuuluisi suuri määrä teemapohjaisia tunteja, joissa aihetta käsiteltäisiin monen eri oppiaineen näkökulmista. Keskiaika-oppitunneilla yhdisteltäisiin taidehistoriaa, musiikinhistoriaa, ja kirkkohistoriaa, ja osa tunneista pidettäisiin ruotsiksi. Etiikka-oppiaineeseen yhdistettäisiin eri uskontokuntien käsitykset, filosofia ja draama. Kolmion kulmien laskemista voitaisiin käsitellä arkkitehtuurikohteiden avulla, ja taloutta opiskeltaisiin laskemalla kotitaloudessa ainesten hintoja. Yksi tärkeä oppiaine olisi tiedonhallinta ja tekstin tuottaminen. Sitä harjoiteltaisiin netissä. Kouluissa toimisivat myös kansalaisopistot, konservatoriot, taidekoulut ja urheiluseurat, joiden toimintaan oppilaat voisivat osallistua koulupäivän aikana. Vanhempainyhdistysten, yritysten ja järjestöjen kanssa tehtäisiin voimakasta yhteistyötä.

Työlästä? Taatusti. Mahdotonta? Ei ikinä. Joissakin kouluissa tällaista tehdään jo. Mutta ne ovat niitä kouluja, joilla on siihen varaa. Tarvitaankin valtion ohjausta, jotta kaikilla lapsilla olisi samat oikeudet ja mahdollisuudet.

Koulun pitäisi olla erottamaton osa yhteiskuntaa, ja kulttuurin erottamaton osa koulua. Tällaisessa luovassa, moniarvoisessa yhteiskunnassa voisimme varmaankin jättää myös Pisan tutkimukset omaan arvoonsa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s